استخراج طلا و نقره و تاثیر بر قیمت آنان

این مقاله به بررسی عوامل اقتصادی و سیاسی موثر جهان بر روند فعلی در صنعت معدن استخراج طلا و نقره می پردازد. این شامل بررسی متغیرهای کلیدی از جمله روش های استخراج، عوامل هزینه، عوامل محیطی و ملاحظات ریسک سیاسی جهان است. مباحث اصلی:

  • روش های اصلی استخراج طلا و نقره استخراج زیرزمینی و روباز است. 
  • برخی از ذخایر بالقوه ارزشمند طلا و نقره به دلیل قوانین حوزه قضایی محلی هرگز استخراج نمی شوند.
  • برخی از شرکت های معدنی در حال توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکتریکی برای جایگزینی وسایل نقلیه و تجهیزات با سوخت وابسته به نفت هستند. 
  • سهام شرکت های معدنی نسبت به عوامل اساسی که باعث افزایش قیمت طلا و نقره می شوند، کمتر از چیزی که باید مورد بررسی قرار گرفته اند.

روش استخراج طلا و نقره در معدن چگونه است؟

دو روش اصلی استخراج طلا و نقره، زیرزمینی و روباز است. معادن زیرزمینی هزینه های به مراتب بیشتری دارند و برای رسیدن به ذخایر عمیق تر استفاده می شوند. 

استخراج روباز برای ذخایر معدنی نزدیک به سطح استفاده می شود. در حالی که برای توسعه و استخراج سنگ معدن هزینه کمتری دارد، معادن روباز معمولاً عیار کمتری نسبت به معادن زیرزمینی دارند بنابراین در طول عمر معدن سود کمتری دارند. بسیاری از معادن در سراسر جهان ترکیبی از معادن روباز و زیرزمینی هستند. 

روش استخراج کانی از سنگ میزبان به عوامل متعددی بستگی دارد و فرآیند مورد استفاده با مطالعه و تجزیه و تحلیل متالورژیکی تعیین می شود. سیانید یکی از مواد اصلی مورد استفاده برای استخراج طلا و نقره به عنوان بخشی از فرآیندهای استخراج مواد معدنی است که از تکنیک های مختلف لیچینگ استفاده می کند. 

معدن طلا و نقره

برخی از ذخایر بالقوه ارزشمند طلا و نقره خام که از سنگ مس بدست آید به دلیل محدودیت های محلی در مورد استفاده از سیانور (به عنوان مثال استان چوبوت، کشور آرژانتین) هرگز استخراج نمی شوند.

هزینه استخراج بر اساس نوع پردازش و تکنیک استخراج متفاوت است.

از آنجایی که بسیاری از ذخایر آسان و نزدیک به سطح طلا و نقره کشف و استخراج شده اند، در ۳۰ سال گذشته یافتن ذخایر معدنی سودآور دشوارتر و گرانتر شده است. 

ذخایر طلای روباز معمولی در سطح جهان حاوی یک تا دو گرم کانی سازی طلا به ازای هر تن سنگ استخراج شده است. به عنوان مثال، باریک گلد (دومین تولید کننده بزرگ طلا در جهان) از ۲ تن تا ۹۱ تن سنگ برای تولید تنها یک اونس طلا استفاده می کند!!

معدن استخراج نقره طلا

جنبش “سبز” چالش های زیست محیطی هزینه های زیادی را برای صنعت معدن ایجاد کرده است. علاوه بر استفاده از سیانید، استخراج معادن دارای انرژی (برق، سوخت‌های فسیلی) است که هزینه انرژی ۵۰ درصد از هزینه معدن را تشکیل می‌دهد. 

برخی از شرکت های معدنی در حال کار بر روی توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر هستند و وسایل نقلیه الکتریکی جایگزین وسایل نقلیه و تجهیزات سوخت دیزلی شده اند. استخراج طلا

جدای از صلاحیت سیاسی و چالش های زیست محیطی، هزینه ساخت و بهره برداری از یک معدن مهم ترین جنبه در تعیین اینکه آیا ساخت معدن توجیه پذیر است و میتواند به یک معدن سود ده تبدیل شود یا خیر ؟

عوامل سیاسی و زیست محیطی در معدن

ملاحظات سیاسی و زیست محیطی از عوامل مهم در قیمت تمام شده معدن هستند. برخی از کشورها نسبت به سایر کشورها دوستدار معدن هستند. به طور کلی، کانادا، ایالات متحده، استرالیا و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی و اروپای شرقی از نظر سیاسی و اجتماعی مناسب ترین مکان برای توسعه، مجوز و بهره برداری از یک معدن هستند. 

با این حال، غرب آفریقا، که در حال حاضر دومین منطقه بزرگ تولید کننده طلا در جهان است، به عنوان یکی از مقرون به صرفه ترین و کم هزینه ترین مناطق در جهان برای استخراج طلا ظاهر شده است. فورتونا سیلور زمانی که معدن Seguela خود را در ساحل عاج در مدت تقریباً ۱۸ ماه ساخت، این را نشان داد، اکنون این معدن یکی از کم هزینه ترین معادن طلا در جهان است که تا پایان سه ماهه سوم ۲۰۲۳ به ازای هر اونس طلا فقط ۷۸۸ دلار هزینه دارد. 

در حالی که Seguela دارای یکی از کمترین هزینه های نگهداری (AISC) در هر اونس برای استخراج طلا است، طبق گزارش S&P Global، میانگین AISC در سال ۲۰۲۳ برای ۱۵ استخراج کننده بزرگ ۱۲۸۹ دلار در هر اونس بود است. در همین حال، گزارش موقت موسسه نقره در سال ۲۰۲۳ نشان داد که AISC برای استخراج کنندگان نقره به طور متوسط ​​۱۷ دلار در هر اونس هزینه دارد. 

AISC شامل هزینه های نقدی استخراج در هر معدن به اضافه هزینه های “تداوم” است که شامل هزینه های غیرعملیاتی در سطح معدن مانند مخارج سرمایه ای پایدار، مخارج اکتشاف در محل معدن و چند هزینه جاری دیگر مربوط به عملیات معدن می شود.

تاثیر استخراج بر قیمت طلا و نقره

درک هزینه هر اونس استخراج طلا و نقره در رابطه با قیمت‌های بازار طلا و نقره منجر به این بحث می‌شود که آیا تولید معدن و هزینه‌های مرتبط می‌تواند بر قیمت‌های طلا و نقره تأثیر بگذارد یا خیر. به عبارت دیگر، آیا شرکت های معدنی قدرت قیمت گذاری کوتاه مدت محصول خود را دارند؟سنگ معدن مس

جواب کوتاه، خیر است.”  

با این حال، هزینه یافتن و تولید ذخایر جدید طلا و نقره طی ۳۰ سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این هم بر عرضه و هم بر تمایل به بهره برداری از یک معدن تأثیر می گذارد، مگر اینکه قیمت بازار بالاتر از هزینه کل برای یافتن و استخراج معادن باشد. این امر تا حدودی به افزایش قیمت نقره و طلا از سال ۲۰۰۱ کمک کرده است.

با این حال، صرف نظر از AISC استخراج طلا و نقره، تولیدکنندگان فلزات گرانبها در بازار هستند. عوامل عرضه و تقاضا در کشف قیمت بازار – با کنار گذاشتن بحث مداخله قیمت. مدل کسب و کار یک شرکت معدنی تولید طلا یا نقره با AISC کمتر از قیمت بازار است. بنابراین، شرکت‌های معدنی توانایی یا تمایلی برای تأثیرگذاری بر قیمت بازار با توقف تولید ندارند، مگر اینکه قیمت واقعی بازار کمتر از هزینه تولید باشد.

عوامل تعیین کننده قیمت محقق شده توسط معدنچیان خارج از کنترل شرکت های معدنی است. در نهایت، اگر قیمت بازار طلا یا نقره کمتر از میانگین AISC باشد، برخی از شرکت‌های معدنی تولید در معادنی را متوقف می‌کنند که سودآور نیستند. با این حال، مشخص نیست که خودداری از عرضه بر قیمت بازار هر فلز تأثیر بگذارد. به طور خلاصه، شرکت های معدنی قدرت قیمت گذاری برای محصول خود ندارند. آنها باید قیمت بازار را بپذیرند و بدون توجه به AISC به آن قیمت بفروشند. 

گفتنی است، در گفتگوی اخیر با جیم هسکت (مدیر عامل ویوا گلد)، او توضیح داد که شرکت‌های معدن تحت سلطه بازار هستند، اما یک “نقطه شیرین” وجود دارد. در هر چرخه صعودی، اسپرد بین AISC و قیمت بازار طلا و نقره سود هنگفتی را برای شرکت‌های استخراج فلزات گرانبها ایجاد می‌کند. در این فرصت‌ها، استخراج طلا و نقره سود فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

سنگ معدن نقره طلا

سرمایه گذاران در طلا و نقره

طلا در جهان به دلیل سرمایه گذاری و جواهرات به صورت شمش و نقره به دلیل سرمایه گذاری و استفاده صنعتی به صورت شمش نقره و نقره ساچمه خرید و فروش می شود، نکته حائز اهمیت سهام شرکت های معدنی این دو فلز گران بها هستند، سهام معدنی نسبت به عوامل اساسی که قیمت هر دو فلز گرانبها را افزایش می‌دهند، به‌طور فوق‌العاده کمتر از ارزش آنها ارزش‌گذاری شده‌اند. 

در حال حاضر، میانگین هزینه همه جانبه در هر اونس برای تولیدکنندگان طلا و نقره کمتر از AISC است. اگر حرکت بزرگی در قیمت طلا و نقره افزایش یابد، که با توجه به عوامل بنیادی که بر قیمت فلزات گرانبها تأثیر می‌گذارند، احتمال قوی وجود دارد، سهام استخراج معادن افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *