استخراج فلز نقره

فلز نقره به طور مستقیم از طبیعت استخراج نمی شود بلکه در سنگ های معدنی مس ، سرب و … یافت می شود، بر خلاف فلزات طلا و مس استخراج عنصر نقره به صورت خالص در طبیعت به شدت کمیاب است.

فلز نقره اکثرا از معادن استخراجی زغال سنگ ، مس ، طلا خالص سازی می شود.

فلز نقره که در قدیم با نام سیم ( سیم و زر ) نام داشت یک عنصر با علامت Ag در جدول تناوبی عناصر است. از خصوصیات آن میتوان به فلزی نرم، سفید رنگ، براق نام برد همچنین مهمترین ویژگی این عنصر آن است که در بین تمام عناصر، بالاترین میزان رسانایی الکتریکی و در بین تمام فلزات بیشترین میزان رسانایی گرمایی را دارا می باشد.

از خواص نقره می توان به ضد باکتری ، تنظیم گردش خون در بدن انسان ، تسکین درد و … اشاره نمود.

معادن فلز نقره

روش خالص سازی فلز نقره

نقره معمولاً از طریق ذوب سنگ های معدنی و یا شستشوی شیمیایی سنگ های معدن استخراج می گردد. راه های دیگر خالص سازی فلز نقره که از قدیم مرسوم بود و معروف به Pan amalgamation است از سال ۱۸۰۰ میلادی منسوخ شده است. همچنین فلز نقره را در طی تصفیه الکترولیتی مس و با استفاده از فرآیند Parkes  از سنگ معدن سرب و مس خالص سازی می کنند و سپس آن را به قرص نقره تبدیل می کنند. نقره خوب با درجه تجاری بالا حداقل ۹۹٫۹ درصد نقره خالص را شامل می شود. واحد اندازه گیری نقره خالص را انس نقره ( اونس نقره ) می نامد.

نقره خالص به نقره بالای ۹۸ درصد خلوص گفته می شود در نقره جات مانند دستبند ، انگشتر نقره و … ابتدا نقره خالص سازی شده و پس از خالص سازی برای مقاومت بیشتر به آن مس ، روی و … اضافه می شود که به آن نقره با عیار ۹۲۵ و یا استرلینگ گفته می شود.

معادن استخراجی فلز نقره

منابع اصلی نقره از سنگ معدن فلزات مس ، نیکل ، طلا ، سرب و روی استخراج می شود. بزرگترین معادن استخراجی این فلزات در کشورهایی از جمله ایران ، کانادا ، مکزیک ، لهستان ، پرو ، بولیوی ، استرالیا و ایالات متحده است.

بزرگترین معادن استخراجی نقره در کشور مکزیک ، شیلی ، آرژانتین قرار دارد.

معادن استخراجی در ایران

در ایران نیز معادن بزرگی مانند معادن مس ، طلا و زغال سنگ وجود دارد در بعضی از این معادن فلز نقره استخراج می شود که در ادامه هر چند معدن بزرگ ایران را نام می بریم، همچین لازم به ذکر است که بزرگترین و بیشترین تعداد معادن در استان کرمان وجود دارد.سنگ نقره

معدن سرچشمه

معدن سرچشمه در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی استان کرمان واقع شده است، این معدن بزرگ‌ترین معدن استخراجی سنگ مس ایران می باشد. همچنین این معدن یکی از بزرگترین معادن سرباز مس در جهان شناخته شده است.

معدن سرچشمه از دیدگاه زمین‌شناسی بر روی کمربند جهانی مس قرار دارد و تناژ بالای سنگ های استخراجی این معدن بسیار معروف است. استخراج فلز نقره از این معدن بسیار بالا است.

معدن سونگون

معدن  سونگون ورزقان یکی دیگر از بزرگترین معادن بزرگ استخراج نقره ، مس و … در ایران است. این معدن دارای بیش از یک میلیارد تن ذخیره سنگ مس است. عناصر همراه کان سنگ این معدن طلا، نقره، روبیدویم ، پلاتینوم و … محسوب می‌شود.

معدن سونگون از بابت قدمت ، جزو قدیمترین معادن استخراجی فلزات در ایران است و عمر استخراج در این معدن به زمان قاجار بر میگردد.

معدن طلای زرشوران

معدن طلای زرشوران تا سال ۱۳۹۹ شمسی بزرگترین معدن استخراجی طلا در ایران شناخته شده و در ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده است.

معدن مس میدوک کرمان

معدن مس میدوک کرمان یکی دیگر از معادن مس ایران است که فلز نقره نیز از آن استخراج می شود. این معدن در فاصله ۱۳۲ کیلومتری شمال غرب معدن معروف سرچشمه واقع شده ‌است. نام این معدن در گذشته لاچاه بوده‌ که به سبب نزدیکی به روستای میدوک به نام این روستا تغییر یافته‌ است.

4 دیدگاه برای “استخراج فلز نقره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *