کاهش ارزش پول و افزایش قیمت طلا و نقره

پس از دو رالی تند طلا و نقره از اواخر فوریه تا اواسط آوریل ۲۰۲۴ میلادی و(ابتدای اردیبهشت تا مرداد ۱۴۰۳ شمسی)، قیمت طلا و نقره به ترتیب به ۶ و ۱۰ درصد اصلاح شد.  

با این حال، بر اساس نمودار طلا، به نظر می رسد که اصلاح قیمتی و زمانی در طلا و نقره ممکن است تمام شده باشد.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا و نقره در سال گذشته

کاهش ارزش پول و افزایش قیمت طلا و نقره

 

نمودار بالا (یک سال/ روزانه) انس جهانی طلا را تا تیر ۱۴۰۳ (RSI در پایین) نشان می دهد. طلا از نوامبر ۲۰۲۳ میلادی بر روی ۵۰ DMA (خط میانگین متحرک آبی نازک) بالاتر رفته است. در اواسط فوریه نیز افزایش جزئی در نرخ افزایش طلا مشاهده شد که نقطه عطف آن را با فلش آبی مشخص کردیم. برای نشان دادن جایی که خط روند کمی شیب داشته است.

RSI از شرایط خرید بیش از حد به قیمت خنثی عقب نشینی کرده است. نمودار نقره مشابه نمودار طلای بالا به نظر می رسد، اگرچه نقره به زیر ۵۰ dma خود رسیده است. با جبران آن، RSI مقدار کمی تفاوت دارد.

تحلیل بنیادی طلا و نقره حرکت به سمت بالاتر

نمودار صعودی بصری و تکنیک های بالقوه صعودی طلا و نقره، عوامل بنیادی حمایت کننده از یک حرکت بزرگ دیگر در فلزات را نشان میدهد. البته اولین و مهمترین، کاهش ارزش ارز توسط بانک های مرکزی در سطح جهانی است. ژاپن یک چاپگر پول سریال با نرخ بهره مصنوعی پایین است. چین حجم عظیمی از نقدینگی را به سیستم مالی خود تزریق کرده و اخیراً کاهش نرخ بهره را آغاز کرده است. به همین دلیل است که مردم چین، با تشویق دولت، در حال سرمایه گذاری انواع طلا و نقره (سکه، شمش، جواهرات) هستند. 

حفظ قدرت خرید در جهان با سرمایه گذاری 

ایالات متحده همچنان به کاهش ارزش پول دلار مواجه است. علاوه بر این، دولت آمریکا به طور مداوم بدهی های خزانه داری را انباشته می کند و ارزش دلار را کاهش می دهد. پولی که از صدور بدهی به دست می‌آید تا زمانی که بدهی بازپرداخت نشود، مانند پول چاپ شده عمل می‌کند.

از سال ۲۰۰۰ با استفاده از ۳۰۰ دلار به عنوان معیار قیمت طلا، دلار ۸۷.۵ درصد از ارزش خود را در برابر طلا از دست داده است . بنابراین کاهش ارزش پول ممکن است مهمترین عامل افزایش قیمت طلا باشد . 

میزان خرید فیزیکی طلا و نقره در آسیای شرقی دومین دلیل مهم برای رشد قیمت نقره و طلا است. هنگامی که بعضی دولت ها در آسیا مالیات واردات فلزات گرانبها را از ۱۵ درصد به ۶ درصد در ماه های گذشته کاهش دادند، این تقاضا در هند تقویت شد.

قیمت طلای ۲۴۰۰ دلاری، به طور موثری قیمت پرداختی هندی ها را ۲۱۶ دلار در هر اونس کاهش می دهد. افزایش اخیر قیمت و همچنین ملاحظات فصلی، تقاضای هند را متوقف کرده است. با این حال، این کاهش مالیات باعث افزایش تقاضای در هند خواهد شد، زیرا این کشور در حال تبدیل شدن به قوی ترین سال فصلی خود برای خرید طلا و نقره است. 

با کاهش ارزش پول کشورها و تقاضای فیزیکی طلا و نقره دو عامل مهم در افزایش قیمت ها هستند ولی عوامل مهم دیگر مانند، افزایش بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی در سطح جهانی و همچنین افزایش بی‌ثباتی سیاسی در ایالات متحده باعث جذابیت خرید در فلزات گرانبها می شود.

با توجه به عوامل فوق کسی نعجب نمی کند تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی طلا به ۲۷۰۰ دلار یا بالاتر و نقره به بالای ۴۰ دلار برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *